Fransız düzenleyici, CGTN’nin Londra’dan yayın yapmasına izin veren lisansı geri çekmeye çağırdı | medya

Fransa’nın medya düzenleyicisi, Çin devlet yayıncısının programlarını Londra’nın batısındaki bir stüdyodan Avrupa’ya yaymasına izin veren bir lisansı geri çekme baskısı altında.

Ofcom, kuruluşun Birleşik Krallık’ta yayın yapma lisansını geçen yıl iptal etti, ancak Çin Küresel Televizyon Ağı (CGTN), Fransız makamından alınan yetkinin ardından yayına devam edebildi.

Çin ağı, 2018’den beri Chiswick’teki Avrupa merkezinden eski bir BBC Wales Today sunucusu tarafından sunulanlar da dahil olmak üzere İngilizce programlar üretmektedir.

Ofcom İngiltere lisansını iptal edince CGTN, Fransız uydu şirketi Eutelsat ile 2016’dan beri yaptığı sözleşme nedeniyle Fransa’daki düzenleyici Conseil supérieur de l’audiovisuel’e (CSA) başvurabildi.

Yayın, Pekin, Washington DC ve Kenya’nın başkenti Nairobi’deki merkezlerin yanı sıra merkezlerinden biri olan Londra stüdyosundan devam etti, ancak içerik şu anda yalnızca Birleşik Krallık’ta internet üzerinden mevcut.

Fransız düzenleyici, Çin ağına lisans verirken, daha önce CCTV olarak bilinen CGTN’nin bağımsız ve dürüst raporlama sunmasını ve şiddeti veya nefreti kışkırtmaktan kaçınmasını sağlamak için “özellikle dikkatli” olacağını söylemişti.

Şikayeti Ofcom’u harekete geçiren STK Safeguard Defenders’tan Peter Dahlin, CSA’nın kuruluşun lisansını geri çekmesi için birçok gerekçe olduğunu söyledi.

“Düzenleyicisi olan Fransız CSA’nın, pan-Avrupa hava dalgalarını korumadaki başarısızlığının sorumluluğunu alması ve diğer düzenleyicileri harekete geçirmeye iten iddialara ilişkin resmi bir soruşturma başlatması gerektiğine inanıyoruz.

“Avrupa’daki sistem nedeniyle, Birleşik Krallık’ta yayın yapma lisansını kaybetmiş olmasına rağmen, CGTN şimdi Avrupa’da yayın yapmaya devam etmek için Fransız eşdeğerini kullanıyor.

“Bu daha da önemli çünkü hem CCTV hem de CGTN, Uygurların Sincan bölgesinde insanlığa karşı suç teşkil edebilecek toplu hapsetmelerini haklı çıkarmak için yaygın olarak kullanılıyor.”

Pazartesi günü, CGTN’nin amiral gemisi İngilizce programı Asia Today, Çin’deki son protestolardan bahsetmedi, bunun yerine Moğolistan cumhurbaşkanı Ukhnaagiin Khürelsükh’ün Pekin’e yaptığı ziyarete öncülük etti.

Safeguard Defenders, İngiliz vatandaşı Peter Humphrey ve eşi Yu Yingzeng’inki de dahil olmak üzere Çin ağının zorla itirafları yayınladığı birçok örneği vurguladı. Eski bir Reuters muhabiri olan Humphrey, şirket araştırmacısı olarak kişisel bilgileri alıp sattığı iddiasıyla tutuklandıktan sonra 2013 yılında CCTV’de teşhir edildi.

Safeguard Defenders, CSA’ya yazdığı bir şikayet mektubunda, Çin devlet şebekesinin Fransız yasasını ve Avrupa insan hakları sözleşmesinin adil yargılanma hakkıyla ilgili 6. maddesini defalarca ihlal ettiğini iddia etti.

Ofcom, uzun bir soruşturmanın ardından ağın nihayetinde Çin Komünist partisi tarafından kontrol edildiği sonucuna vardıktan sonra 2021’de CGTN’nin lisansını iptal etti.

CGTN, Kanada’daki yayın lisansını da kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya. Kanada Radyo Televizyon ve Telekomünikasyon Komisyonu geçen Aralık ayında örgütü “önemli endişeleri” olduğu konusunda uyardı.

Düzenleyici kurum, “Kanada’nın kültürel, politik, sosyal ve ekonomik dokusunu korumaya, zenginleştirmeye ve güçlendirmeye” hizmet eden dengeli bir kapsama sağlayamadığı iddialarına yanıt vermek için CGTN’ye bu yılın Mart ayına kadar süre verdi. Henüz bir işlem yapılmadı.

CGTN, yorum talebine yanıt vermedi.